Elemző fogalmazás

 

Írj elemző fogalmazás! Mutasd be a regény műfaji sajátosságainak érvényesülését Daniel Defoe: Robinson Crusoe című művében!

Terjedelem: 400-800 szó   

Határidő: 2019.január 5.

Segédanyag a fogalmazáshoz

1.BEVEZETÉS (1-2 bekezdés)

  • az író helye a korszak irodalmában, a mű forrása
  • regény mint műfaj

2.ELEMZŐ-ÉRTELMEZŐ RÉSZ (5-6 bekezdés/ nem kell, hogy a bekezdések ebben a sorrendben kövessék egymást!)

  1. a regény témája, cselekménye 3-4 mondatban
  2. A regény felépítése:
    1. a cím és a szöveg viszonya
    2. a szöveg tagolása
    3. a tematikus szerkezet (a cselekmény milyen egységekben bomlik ki, mi történik az egyes részekben)
  3. Az elbeszélő, az elbeszélés módja (objektív, szubjektív, mindent tudó, elhallgató, kihagyások?). A hangnem (ironikus, tragikus, objektív, elégikus, nosztalgikus stb. ?); A főhős alakjának értelmezése, más szereplők
  4. Szerkezet (tér-idő: lineáris, az idő felbontása síkokra, a síkok váltogatása, kihagyás, ismétlés, visszapillantás, késleltetés, csattanó? ),
  5. Stílus (erről ez előző pontokban is esik szó: az elbeszélő, a hangnem, a szerkezet stb.)
    1. Mely stílusirányzathoz kapcsolódik? (2-3 érv, amivel bizonyítani tudod)
    2. Stilisztikai sajátosságok –mondatszerkesztés (túlterhelt vagy szikár mondatok stb.), alakzatok vannak-e, jellemzőek-e az (ismétlés, ellentét, kihagyás, redundancia stb.), költői képek jellemzőek-e (metafora, hasonlat, metonímia stb.), jelzők, jellegzetes szavak. A nyelvhasználat emelkedett vagy közel áll a beszélt nyelvhez? Megjelennek argó szavak?
  6. Intertextuális kapcsolatok
    1. a regényben idézett művek jelentősége a cselekmény szempontjából (Miből idéz? Miért pont abból? Hogyan változik a viszony az idézett művel?)
    2. motívumok a regényben: Milyen irodalmi toposzok jelennek meg a regényben? Mi a jelentőségük a mű értelmezésében? Milyen más irodalmi művekkel kapcsolja össze a regényt? (ezt az órán már nem beszéltük át, ezért nem kötelező eleme a fogalmazásnak!)

3.ÖSSZEGEZÉS (1-2 bekezdés)

  • a regény főbb sajátosságai, értékei jelentésbeli és formai szempontból.
  • Esetleg az író jelentősége, hatása.

 

Alapelvek:

Tartsátok szem előtt, amit a szöveg szerkezetéről megtanultunk!

Javaslom, hogy a szöveg megírása előtt készítsetek magatoknak vázlatot, fogalmazzátok meg a tételmondatokat.

Ne csak az egyes bekezdések tartalmára ügyeljetek, fordítsatok gondot a bekezdések közötti kapcsolat megteremtésére is. Fogalmazáson belül új résztémába kezdeni mindig nehéz.

Építsétek fel úgy a szövegeteket, hogy az egy gondolatmenetre felfűzhető tartalmak kövessék egymást (pl. ha a regény felépítésénél szót ejtesz arról, hogy időrendben követik egymást az események, érdemes az időszerkezettel folytatni a fogalmazást/ ha a szereplő bemutatásánál a jellemfejlődésről értekezel, nyugodtan folytathatod az intertextualitással, de akár két külön – nem egymást követő – bekezdést is szentelhetsz ennek a témának).

Kerüljétek a semmitmondó mondatokat (pl. „Intertextualitás is van a műben.”)

Minden állításotokat támasszátok alá érvekkel! (pl. ha azt mondod, hogy a nyelvhasználat közel áll a beszélt nyelvhez, nyugodtan idézhetsz néhány mondatot a műből, elemezheted a szavakat, amiket használ, illetve megmagyarázhatod, hogy miért ilyen a nyelvhasználat, miért nem mondjuk emelkedett)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://verka-10a.blog.hu/api/trackback/id/tr7414504300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása